Wyjazd naukowo – techniczny został zorganizowany przez SITPNIG Oddział w Krośnie Koło Przy Zakładzie Gazowniczym w Jaśle w dniach od 25 do 28 maja 2017r. Organizacja wyjazdu odbyła się łącznie z PZITS Oddział w Tarnowie Koło przy Zakładzie Gazowniczym w Jaśle i ZZ Kadra przy Zakładzie Gazowniczym w Jaśle. Łączna ilość uczestników wyjazdu naukowo - technicznego wyniosła 51 osób. W wycieczce uczestniczyło 27 członków Oddziału w Krośnie i 3 członków Oddziału w Tarnowie.
Pierwszy etap wyjazdu prowadził do Goleniowa, gdzie w godzinach popołudniowych rozpoczęliśmy zwiedzanie nowoczesnej Tłoczni Gazu OGP Gaz System SA. Zwiedzanie rozpoczęło się krótkim szkoleniem przepisów BHP oraz obowiązujących zasad podczas zwiedzania tłoczni gazu. Następnie Pan Fabian Puzanow – Kierownik TJE Tłoczni Gazu Goleniów przedstawił nam referat przedstawiający parametry wybudowanej tłoczni opartej na sprężarce z napędem turbinowym Taurus 60. Jej zasadę działania, zasady pracy oraz informacje na temat współpracy z krajowym system przesyłowym paliwa gazowego i terminalem LNG w Świnoujściu.
Stacja kompresorowa w Goleniowie jest powiązana z Terminalem LNG w Świnoujściu i stanowi węzeł rozdzielczo-pomiarowy. Podczas budowy została dofinansowania środkami Europejskiego Programu Energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej i zdobyła główną nagrodę w kategorii Inwestycja Roku 2011 w konkursie Gospodarczym Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Zastosowane nowoczesne technologie podczas budowy obiektu jak również infrastruktura towarzysząca tłoczni między innymi stacja pomiarowa oparta na gazomierzach ultradźwiękowych, układów telemetrii, kotłowni i układów zasuw na wszystkich uczestnikach wyjazdu naukowo technicznego zrobiła duże wrażanie. Zwiedzanie trwało do godzin wieczornych.
Cała grupa wstała skoro świt, gdyż w drugim dniu czekał nas główny punkt naszego wyjazdu naukowo – technicznego polegający na zwiedzaniu Gazoportu i Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.
Już po przybyciu na miejsce widok obiektu górującego nad zatoką w Świnoujściu zrobił na wszystkich uczestnikach duże wrażenie.
Z uwagi na strategiczny charakter obiektu jak również strefę zagrożenia wybuchem cała grupa po przybyciu na miejsce została poddana bardzo szczegółowej kontroli na wejściu do strefy strzeżonej. Zwiedzanie obiektu rozpoczęliśmy od przywitania przez Pana Jarosława Sieję – Zastępcę Dyrektora Pionu Eksploatacji oraz od obowiązkowego szkolenia BHP. Następnie wysłuchaliśmy szczegółowej prezentacji i referatu o budowie, parametrach pracy oraz zasadach działania Terminala LNG w systemie przesyłowym OGP Gaz System SA oraz rodzajów statków LNG, który wygłosił Pan Adam Łupkowski – Zastępca Kierownika Działu Eksplantacji – Kierownik Rozładunku.
Podczas prezentacji zapoznaliśmy się między innymi z następującymi tematami:
[if !supportLists]Ø [endif]Rozładunkiem zbiornikowców o pojemności ładunkowej od 120000 m3 do 217351 m3 (typu Q-flex) z ratą wyładunkową 12 000 m3/h. Gazoport posiada 3 ramiona rozładunkowe LNG DN400 i ramię powrotu gazu odparowanego DN 400.
[if !supportLists]Ø [endif]Terminal LNG obecnie posiada 2 najnowocześniejsze zbiorniki magazynowe typu „full contaiment” o pojemności brutto 165000 m3 każdy. Wymiary zbiorników wewnętrznych to: 38 mb wysokości i 75 m średnicy.
[if !supportLists]Ø [endif]Terminal posiada trzy ramiona załadunkowe DN100 autocystern o przepustowości 95 000 ton rocznie.
[if !supportLists]Ø [endif]Aktualnie terminal posiada zdolności regazyfikacyjne na poziomie 5,0 mld nm3/rok z maksymalną mocą wysyłki paliwa gazowego na poziomie 656000 nm3/h i przy ciśnieniu P = 6,3 – 8,4 MPa, T min = 1oC. Umożliwia to 30% pokrycie zapotrzebowania na paliwo gazowe naszego kraju. Obecnie planowane jest zwiększenie zdolności regazyfikacyjnej do poziomu 7,5 mld nm3/rok.
[if !supportLists]Ø [endif]W referacie przedstawiona była również budowa i zasada działania gazoportu oraz schematy techniczne poszczególnych obiektów. Z uwagi na strategiczny charakter obiektu oraz tajemnicę zakładową Polskiego LNG SA prezentacja nie została nam udostępniona w wersji cyfrowej.
Po wygłoszonym referacie przystąpiliśmy do zwiedzania obiektu Terminala LNG oraz Gazoportu, w tym falochronu wybudowanego dla potrzeb cumowania metanowców. Po Gazoporcie oprowadziła nas Pani Anna Starosta. Wszyscy uczestnicy zwiedzania byli pod dużym wrażeniem w zakresie wdrożenia nowoczesnych technologii budowy i rozmiarów wykonanej inwestycji.
W programie trzeciego dnia znalazł się wyjazd do Berlina.
Podczas zwiedzania wspólnie z przewodnikiem miejskim podziwialiśmy liczne zabytki wsZwiedzanie Gazoportu wraz z częścią szkoleniową i konferencyjną trwało około 4 godzin. Następny etap naszej podróży to przejazd do centrum Świnoujścia, gdzie zwiedziliśmy port cywilny i port marynarki wojennej. Po południu udaliśmy się wraz z przewodnikiem do Międzyzdrojów, gdzie po zwiedzeniu Mola, Promenady i słynnej Alei Gwiazd, każdy z uczestników wycieczki mógł zagospodarować wolny czas według własnego uznania na plaży lub na zwiedzanie innych atrakcji naszego słynnego morskiego kurortu.chodniego i zachodniego Berlina podzielonego murem do 1991r. W programie była Brama Brandenburska, dzielnica rządowa z budynkami Reichstagu, Bundestagu, siedziba kanclerz Angeli Merkel, Kościół Pamięci cesarza Wilhelma oraz słynny mur Berliński i ulica Ku’Damm. Zwieńczeniem dnia w Berlinie był godzinny rejs statkiem po centrum historycznym stolicy Niemiec. Oprócz zabytków podziwialiśmy również nowe obiekty rozbudowywanego Berlina. W trakcie naszej wycieczki spotkaliśmy również wielu wspólnie świętujących kibiców drużyn piłkarskich Eintracht Frankfurt i Borussia Dortmunt, których drużyny w tym dniu walczyły o Puchar Niemiec. Po zwiedzaniu Berlina cała grupa wróciła późnym wieczorem do hotelu w Szczecinie, gdzie po wieczornym spotkaniu integracyjnym udaliśmy się na zasłużony odpoczynek.
Ostatnim etapem wyjazdu naukowo – technicznego było zwiedzanie wraz z przewodnikiem „Miasta Zieleni”, jak często nazywany jest Szczecin. W programie zwiedzania był Zamek Książąt Pomorskich, kościół św. Jana fragmenty murów miejskich, Ratusz i Starówka.
W godzinach południowych 28 maja 2017r. udaliśmy się w drogę powrotną do kraju.
Foto Archiwum SITPNiG O/Krosno - Zbigniew Knapik