W poszukiwaniu chmur - piknik lotniczy członków Koła Jarosław przy Oddziale SITPNiG w Tarnowie

Po długiej przerwie, jaka wymuszona była pandemią COVID 19, zorganizowano spotkanie piknikowe członków Koła Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Naftowego i Gazowniczego z Jarosławia. Podczas pikniku lotniczego członkowie mieli okazję zapoznać się z nowinkami historyczno-technicznymi lotnictwa. Dla odważnych jako główną atrakcję, przygotowano lot szybowcem. Spotkanie było dobrą okazją, aby powymieniać się doświadczeniami, różnymi przemyśleniami, a co najważniejsze spędzić razem miło wspólny czas.

W spotkaniu oprócz członków SITPNiG uczestniczyli także koleżanki i koledzy ze stowarzyszenia Polskie Zrzeszenie Inżynierów Techników Sanitarnych Oddział w Tarnowie.

Pierwsza część spotkania miała miejsce na lądowisku Aeroklubu Ziemi Jarosławskiej w miejscowości Laszki w województwie Podkarpackim. Nasz kolega Witold Wróbel zapoznał nas ze wspaniałą dziedziną jaką jest lotnictwo a szczególnie szybownictwo. Przybliżył nam budowę i zasady działania szybowców, od pierwszych modeli po współczesne konstrukcje. Na zakończenie wykładu historyczno-technicznego udaliśmy się na płytę lotniska, gdzie wznieśliśmy się szybowcem ku niebu.

Szybowiec, którym mieliśmy okazję odbywać loty to Grob Twin II Acro, statek powietrzny wykonany z materiałów szklano-epoksydowych. Każdy element tego szybowca od kadłuba po stateczniki jest specjalnie zaprojektowany i idealnie odlany od formy, aby zapewnić maksymalną jego aerodynamiczność.

Start szybowca odbywał się przy pomocy wyciągarki służącej do wznoszenia szybowców w powietrze. Pilot po zrealizowaniu wszystkich procedur startowych zgłosił do operatora wyciągarki gotowość do startu poprzez uniesienie lewej ręki i po sygnale ustnym ”Pilot gotowy do startu, naciągaj pozostałą linę”. Po tym komunikacie operator rozpoczął zwijanie liny podpiętej do szybowca. Szybowiec w ciągu bardzo krótkiej chwili rozpędził się do prędkości ok 100 km/h i oderwał się od ziemi. Po osiągnięciu odpowiedniej wysokości lina łącząca wyciągarkę z szybowcem została odłączona i opadła na ziemię. Od tego momentu mogliśmy podziwiać wspaniałe widoki pięknej okolicy.

Po bezpiecznym wylądowaniu i przeżyciach, które pozostaną nam na długo w pamięci

udaliśmy się na drugą część pikniku do malowniczej miejscowości jaką jest Radawa. Miejscowość ta położona jest w gminie Wiązownica w woj. podkarpackim. Tam w miłym towarzystwie koleżanek i kolegów przebywaliśmy do późnych godzin wieczornych. Po wszystkim rozstaliśmy się z postanowieniem organizacji kolejnych plenerowych spotkań na Ziemi Jarosławskiej, która jest szczególnie nam bliska.


„Szybowiec to jeden ze statków powietrznych, który jest wzorowany na locie... bociana! Człowiek od zawsze był zafascynowany tym, co nieznane i niedostępne. Spoglądał z zazdrością w górę obserwując szybowanie ptaków i wzdychał ku niebu, aby kiedyś móc przybliżyć się do chmur.

Z miłości do latania oraz z marzeń powstał szybowiec. Wyjątkowość szybowca bierze się ze specyficznej budowy, otóż nie posiadają one własnego napędu. Pionierem szybowców i pierwszym człowiekiem, który odbył lot szybowcem był niemiecki konstruktor Otto Lilienthal. Pierwszy oficjalny lot szybowcem odbył się około roku 1890. Lilienthal zainspirowany sięganiem w nieznane, opublikował pracę „Lot ptaka jako podstawa sztuki latania”. Do dziś informacje zawarte w tej publikacji są używane w pracach na temat lotnictwa.

Jak widać na rysunku powyżej szybowiec jest inspirowany na bocianie, oraz innych ptakach drapieżnych co pozwoliło na zgłębienie wiedzy na temat aerodynamiki.

Początkowo szybowce były zbudowane z drewna i płótna. Takie materiały były łatwo dostępne, a sama budowa szybowca trwała znacznie krócej. Obecnie wykorzystuje się jednak trwalsze i lżejsze materiały, głównie włókno węglowe oraz kevlar i aramidy. Każdy element szybowca, od kadłuba po stateczniki jest specjalnie zaprojektowany i idealnie odlany od formy, aby zapewnić maksymalną aerodynamiczność.

Dlaczego maszyna cięższa od powietrza wznosi się ku niebu? Zwróćmy uwagę na 2 miejsca: obszar nad płatem skrzydła oraz na obszar pod nim. Istotny jest tu kształt skrzydła a mianowicie jego górna część jest dłuższa. Kiedy skrzydło szybowca "przecina" powietrze zaczyna ono płynąć dwiema drogami. Rozcięte powietrze musi "spotkać się" za skrzydłem. Ta część powietrza, która przechodzi górą ma do pokonania dłuższą drogę (kształt płata skrzydła). W związku z tym, aby dogonić powietrze na dole musi lecieć szybciej. Obszar podciśnienia (powietrza jest mniej) tworzy się na górze, natomiast na dole tworzy się obszar nadciśnienia (powietrza jest więcej). Można powiedzieć, że powietrze z dołu chce dostać się na górę, lecz na przeszkodzie stoi mu płat skrzydła, więc powietrze popycha skrzydło do góry. Ta magiczna siła nazwana jest siłą nośną.

Obecnie szybownictwo staje się coraz bardziej popularnym sportem i jest dostępny niemal dla każdego. Coraz więcej osób decyduje się na kurs szybowcowy i samodzielne loty. Co ciekawe, kurs na pilota szybowca można rozpocząć już w wieku 16 lat. Do niezbędnych wymagań należą również badania lotniczo-lekarskie, które zawierają szereg testów sprawdzających nasze predyspozycje do lotu. Badania są dla naszego bezpieczeństwa i obejmują wizytę u psychologa, laryngologa, okulisty i innych specjalistów.”.


Literatura ora