Konkurs wiedzy o Ignacym Łukasiewiczu na Pomorzu Gdańskim
- M. Celej
- 27 maj
- 2 minut(y) czytania

4 kwietnia 2025 r. odbył się międzyszkolny Konkurs chemiczno-historyczny o życiu i działalności Ignacego Łukasiewicza pt. „Król nafty, czyli co wiecie o Ignacym Łukasiewiczu”.
Konkurs objęty został patronatem honorowym przez Prezydent Miasta Gdyni Panią Aleksandrę Kosiorek, Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza, Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce oraz Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Naftowego i Gazowniczego SITPNiG Oddział w Gdańsku. Sponsorem Konkursu była oprócz powyższych instytucji – Rada Dzielnicy Gdynia-Cisowa.
Oddział SITPNiG w Gdańsku reprezentowany był przez Dariusza Skurczyńskiego – Prezesa Zarządu Oddziału oraz Anetę Kubalę – Członka Zarządu Oddziału, Przewodniczącą Koła ORLEN Petrobaltic.
Adresatami konkursu byli uczniowie klas VII i VIII gdyńskich szkół podstawowych oraz szkół podstawowych z gminy Kosakowo. Konkurs odbywał się w Szkole Podstawowej nr 31 w Gdyni-Chylonii. Organizatorkami były nauczycielki ze szkoły – pani Monika Nawrocka-Jesiołowska oraz pani Katarzyna Wesołowska. Tegoroczny konkurs był kolejną edycją organizowanych w szkole konkursów poznawczo-historycznych. Poprzednie dotyczyły życia i działalności Marii Skłodowskiej-Curie oraz Karola Olszewskiego i Zygmunta Wróblewskiego.
Konkurs obejmował swym zakresem tematycznym m.in. – życiorys Ignacego Łukasiewicza, nagrody i upamiętnienie bohatera (muzea, pomniki, literatura), zastosowanie odkryć Łukasiewicza w medycynie, przemyśle i innych dziedzinach nauk, powstanie krakowskie, sytuacja Polaków w zaborze austriackim w 2 poł. XIX w. w aspekcie politycznym, kulturalnym i gospodarczym oraz węglowodory i ropa naftowa - budowa, właściwości i zastosowanie, procesy technologiczne stosowane do przerobu frakcji ropy naftowej.

W dwuetapowym konkursie wzięło udział 13 dwuosobowych drużyn z Gdyni, Dębogórza oraz Tczewa i składał się z 2 etapów. Pierwszy etap polegał na opracowaniu i przygotowaniu przez uczestników konkursu lapbooków, czyli warstwowych katalogów, pozwalających na oryginalne zaprezentowanie informacji na dany temat w atrakcyjny sposób. W tym przypadku należało umieścić w lapbookach najważniejsze informacje związane z naukowcem Ignacym Łukasiewiczem. Uczestnicy przygotowali tradycyjną wersję lapbooków, które zostały wykonane ręcznie w formie papierowej teczki albo złożonej dużej, sztywnej kartki, wewnątrz umieszczone zostały obrazki, rysunki, wykresy oraz różnorodne elementy np. harmonijki, okienka, karteczki, koperty, kieszonki. Komisja szkolna, do której zostali zaproszeni przedstawiciele ZO SITPNiG, oceniała dobry pomysł, odpowiednią stylistykę i kreatywność w przybliżeniu osoby i działalności Ignacego Łukasiewicza. Młodzi ludzie pokazali w lapbookach swoje możliwości i zdolności artystyczne, dbałość o detale, a także emocje, ogromne zaangażowanie i pomysłowość, co w dzisiejszym świecie jest na wagę złota.
W drugim etapie uczniowie mieli za zadanie rozwiązać test wiedzy o życiu i działalności bohatera konkursu oraz wiadomości z chemii związanych z ropą naftową, węglowodorami, krakingiem i reformingiem.
Wszyscy uczestnicy wykazali się ogromną wiedzą i byli doskonale przygotowani do rywalizacji, ale wygrać mogli tylko najlepsi. I tak: I miejsce zajęła drużyna ze Szkoły Podstawowej z Dębogórza (Nikodem i Wojciech), II miejsce przypadło Szkole Podstawowej nr 26 (Wojciechowi i Stanisławowi), a III miejsce zajęła drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 11 z Tczewa (Michał i Sebastian). Laureaci trzech pierwszych miejsc otrzymali z rąk przedstawicieli Stowarzyszenia nagrody, m.in. – lampy naftowe, książki o Ignacym Łukasiewiczu i o Muzeum PNiG w Bóbrce. Koło ORLEN Petrobaltic przygotowało dla zwycięskich szkół próbki z ropą naftową z odwiertu na złożu węglowodorów B8 na głębokości 2200 m pod dnem Bałtyku. Wszyscy uczestnicy konkursu oraz ich opiekunowie otrzymali drobne upominki.
Cieszy nas, że ta wybitna postać naukowca, będącego twórcą polskiego i światowego przemysłu naftowego, była tematem tegorocznego konkursu dla młodzieży szkolnej z Pomorza Gdańskiego i że nasze Stowarzyszenie objęło patronatem to wydarzenie. Taka forma popularyzacji wiedzy chemicznej i historycznej poprzez samodzielne poszukiwanie informacji i jej prezentowanie w tak atrakcyjny sposób jest godna pochwały.
Aneta Kubala
Małgorzata Celej
SITPNiG Oddział w Gdańsku










Meadow and Bark – Romantic Vanilla Rose Scent Discover Vanilla Rose Eau de Parfum at https://www.meadowandbark.com/products/vanilla-rose-eau-de-parfum. Handcrafted in Long Beach, NY, by Marisa and Scott Russell, this fragrance combines Rose Otto’s rich floral notes with vanilla’s warm, gourmand depth, according to Meadow and Bark (2025). The 10ml roller ball ensures easy, on-the-go application. Its plant-based formula avoids synthetics. Contact hello@meadowandbark.com for guidance. Free shipping over $150. Embrace a captivating, natural aroma. Glow with sustainable luxury.
Коли шукаєте кращу платформу для гри, зверніться до оглядових сайтів. Вони аналізують сервіси, такі як beton casino, і надають об’єктивні оцінки. Це допоможе уникнути шахрайства та зекономити час при виборі.
Elevate your franchise with Webugol’s solutions at https://webugol.com/business/digital-marketing-for-franchises-made-easy-with-webugols-solutions/. Webugol crafts multi-location marketing strategies, ensuring brand unity while addressing local needs. Their local SEO enhances visibility for each franchise through Google My Business optimization, per their 2025 portfolio. Social media campaigns deliver tailored, engaging content to connect with local customers. Mobile-optimized websites provide fast, user-friendly navigation, boosting satisfaction. Webugol’s PPC ads target specific markets, driving high-quality traffic, as seen in their case studies. Analytics track location-specific performance, enabling data-driven refinements. Their approach aligns franchisor guidelines with franchisee autonomy. Webugol’s solutions scale for startups and established chains alike. Hire Webugol to simplify marketing and maximize franchise success